Μετανάστευση και πολιτισμός

Με αφορμή το άρθρο του Πάνου Σκουρολιάκου-Μέλος της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής της Περιφέρειας Αττικής. Μετανάστευση και πολιτισμός...
Τι μαθαίνουμε σε αυτό το άρθρο; Πολλά και θαυμαστά.
- 1. Η Ιστορία, όμως, μας διδάσκει ότι οι μετακινήσεις πληθυσμών στο μακρύ διάβα της εξέλιξης της κοινωνίας, ανανέωναν την κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή στους τόπους όπου κατέληγαν.
ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ.
Η ιστορία μας διδάσκει ότι οι μετακινήσεις λαών και φυλών ποτέ δεν ήταν αναίμακτες και γίνονταν εξαναγκαστικά από την πίεση άλλων πολεμικών φυλών, αν δεν μπορούσαν να υπερισχύσουν καθολικά επί του ντόπιου λαού έρχονταν σε συμβιβασμό μεταξύ τους.
Αλλά και πάλι έρχονταν με τα ήθη, τα έθιμα τους, σε συγκροτημένη ενότητα, σαν σύνολο, σαν φυλή και όχι άτακτα.
Σε άλλες περιπτώσεις υπήρξε ανανέωση και σε άλλες υπήρξε απίστευτα καταστροφική όπως με τους Μογγόλους του Τσεκιγκ Χαν και τους επιγόνους του.
Όσο για τους Σκύθες (νομαδικές φυλές πού πολλοί έβρισκαν εργασία ως μισθοφόροι) Μήδοι, Πέρσες, κ.λπ. μιλάμε για αυτοκρατορίες απολυταρχικές πού σχεδόν τίποτα δεν έδωσαν στον σύγχρονο κόσμο.
Όσο αφορά για την Αρχαία Ελλάδα καλό είναι να ξέρουμε ότι οι Ίωνες πού μας έδωσαν τον λαμπρό πολιτισμό της Αθήνας ήταν ένα από τα τέσσερα αρχαία ελληνικά φύλα και ήταν εγκατεστημένοι κυρίως στην Αττική, στα νησιά του Αιγαίου, στην Μικρά Ασία και στην περιοχή που ονομάζεται Ιωνία.
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%8A%CF%89%CE%BD%CE%B5%CF%82
2. Αμφισβητεί κανείς τον πλούτο που πρόσφεραν στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και δι΄ αυτής σε όλον τον κόσμο οι διά της βίας μετανάστες Αφρικανοί σκλάβοι; Αμφισβητείται η συμμετοχή του πολιτισμού τους στον παγκόσμιο πολιτισμό, με τη μουσική τους, τους χορούς, το εικαστικό τους έργο ή τη λογοτεχνία τους;
ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ.
Τι πρέπει να κάνουμε εμείς δηλαδή πού δεν έχουμε <<μουσικές παραδόσεις >> κλπ. Να αφήσουμε να ξανανθίσει το δουλεμπόριο μπάς και κάποια στιγμή στο μέλλον δημιουργήσουν οι ντόπιοι δούλοι μουσική πού πιθανό να αναγνωριστεί από όλο τον κόσμο;
Η μήπως πρέπει να είναι περήφανοι οι μαύροι των ΗΠΑ πού έκαναν οι λευκοί δούλους τους πρόγονους τους;
- 3. Οι μετανάστες εγκαταλείποντας την πατρίδα τους και πασχίζοντας να φτάσουν σε μία άλλη χώρα, της οποίας δεν έχουν την ιθαγένεια, αποσκοπούν στο να εγκατασταθούν εκεί προφυλασσόμενοι από δεινά τα οποία τους βασάνιζαν στη χώρα τους, ή να βρουν προσωρινά ένα ασφαλές περιβάλλον έως ότου οι καταστάσεις τους επιτρέψουν να γυρίσουν πίσω στον τόπο τους.
ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ.
Οι μετανάστες ,η συντριπτική τους πλειοψηφία λόγω πολέμου πηγαίνουν στις διπλανές χώρες και δεν ονειρεύονται να πάνε στις πλούσιες χώρες.
Ποιοι πηγαίνουν σε αυτές ;
Το πιο τυχοδιωκτικό στοιχείο της κάθε χώρας ονειρευόμενο να πιάσει την καλή με οποιοδήποτε τρόπο και σίγουρα δεν έχουν κανένα σκοπό να ξαναγυρίσουν στην χώρα τους. Και αν δεν είναι η συντριπτική πλειοψηφία πού το απαρτίζουν σίγουρα είναι ένα σημαντικό κομμάτι των μεταναστών, λαθρομεταναστών.
Πράγμα πού δεν είναι το ίδιο με τους δούλους των ΗΠΑ, κανένας δεν έφυγε από την Αφρική να πάει να γίνει δούλος στις ΗΠΑ, έτσι δεν μπορεί να γίνει σύγκρισή τους.
Οι ανεπτυγμένες χώρες και η Τουρκία τους εκμεταλλεύονται επαίσχυντα κάνοντας τους μπαλάκι εξυπηρετώντας τα ιδιοτελή συμφέροντά τους.
Η Τουρκία αποδυναμώνοντας την Συρία και εκβιάζοντας τους Ευρωπαίους για να πληρώνουν λύτρα και αυτοί, οι Ευρωπαίοι με πολλαπλούς σκοπούς όπως να πάρουν τους πλούσιους Σύριους, αποδυναμώνοντας την Συρία, να λύσουν το δημογραφικό τους πρόβλημα, να ρίξουν τους μισθούς των ντόπιων εργαζομένων ,να δημιουργήσουν μία κοινωνία τουρλουμπούκι εύκολα ελεγχόμενη μαζί με ένα τεράστιο νόμιμο και παράνομο κύκλωμα με τεράστια κέρδη.
- 4. Το φαινόμενο της μετακίνησης πληθυσμών, είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που αναζητά παγκόσμιες απαντήσεις και απαιτεί παγκόσμια συμμετοχή για την αντιμετώπισή του. Καμιά χώρα δεν μπορεί να χειρισθεί από μόνη της ένα τόσο σοβαρό ζήτημα. Με έναν αξιοπρεπή μηχανισμό διαχείρισης της ανθρώπινης κινητικότητας και η ζωή των προσφύγων - μεταναστών θα μπορούσε να γίνει καλύτερη, και βέβαια οι χώρες υποδοχής έχουν πολλά να κερδίσουν. Κοινωνικά, οικονομικά, πολιτιστικά.
ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ.
Τα παραπάνω ανήκουν στην σφαίρα φαντασίας του αρθογράφου αφού οι δυνατές οικονομικά χώρες κάνουν τους πολέμους, δημιουργούν το προσφυγικό και υποκινούν το λαθρεμπόριο ψυχών για τους δικούς τους ιδιοτελείς λόγους.
Όσο με το να κερδίσουν οι ντόπιες κοινωνίες κοινωνικά, οικονομικά, πολιτιστικά, τι να εννοεί άραγε ο αρθογράφος; Με τι τον έχουν ποτίσει;
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ.
Η ακροδεξιά πάντα προσπαθεί να εκμεταλλευτεί πραγματικά προβλήματα αλλά ας δούμε το ίδιο το πρόβλημα ειδικά στην Ελλάδα.
- Δεν συνορεύουμε με καμία χώρα πού να έχει γίνει πόλεμος.
- Καλέσαμε από όλο τον κόσμο όποιον ήθελε να έρθει στην Ελλάδα -Τσίπρας, υπακούοντας στην πολιτική της Μέρκελ να γίνουμε ο προθάλαμος που θα αντλούν τους μετανάστες οι Ευρωπαίοι.
- Κλείσαμε την νόμιμη πρεσβεία της Συρίας λόγω αξίωσης των ΗΠΑ και των Ευρωπαίων, την μόνη οδό για την επιστροφή των μεταναστών.
- Ελληνοποιούμε ανεξέλεγκτα μετανάστες, λαθρομετανάστες , χωρίς πλάνο χωρίς συζήτηση μέσα στην κοινωνία ,χωρίς οι ειδικοί να μας λένε μέχρι ποιο ποσοστό αντέχει μία κοινωνία και ποιος τελικά θα πληρώσει τον λογαριασμό. Μάλλον όλοι μας ξέρουμε ποιοι θα πληρώσουν τον λογαριασμό. Ακόμα και αυτά τα επιδόματα για τους φτωχούς μήπως αποσκοπούν πρώτα και κύρια στην βοήθεια των ελληνοποιημένων μεταναστών ;
Όλοι ξέρουμε ότι οι μουσουλμάνοι δεν αφομοιώνονται εύκολα και λόγω της θρησκείας τους πού είναι κοσμική.
Βλέπουμε απαράδεκτα φαινόμενα κάθε χρόνο να αυτομαστιγώνονται στον πειραιά μέχρι αίματος στις θρησκευτικές τους γιορτές, θέλουμε τέτοια κοινωνία;
Όλα γίνονται στα σκοτεινά, στα κρυφά έχουμε κανονική και νόμιμη αποβίβαση των λαθρομεταναστών στα ελληνικά νησιά και κάθε δικαιολογημένη αντίδραση των πολιτών αυτόματα θεωρείται ρατσισμός από τους κυβερνώντες πού επιδεικνύουν μία άνευ προηγουμένου ρατσιστική πολιτική εναντίον των Ελλήνων.
Σιγά- σιγά τον τόνο θα τον δίνουν οι ελληνοποιημένοι μετανάστες πού τα κόμματα όλο και περισσότερο θα προσπαθούν να τους προσεγγίσουν για την εξαγορά των ψήφων τους, Ήδη στην πολιτική αρθογραφία όλων των κομμάτων παρουσιάζεται μία τέτοια μορφή.
Οι αρχαίοι Αθηναίοι ποτέ δεν έδωσαν πολιτικά δικαιώματα στους μετανάστες-Μετοίκους, κανένας όμως ποτέ δεν έχει τολμήσει να τους χαρακτηρίσει ρατσιστές.
Κάθε σοβαρή εθνική κυβέρνηση θα αποθάρρυνε τους λαθρομετανάστες και θα έστελνε πάλι πίσω όσους μπαίνουν παράνομα στην επικράτεια της και όσους μετανάστες θα δεχόταν κατόπιν επιμελούς σκέψης και πλάνων και σε συνεργασία των διεθνών οργανισμών θα τους δημιουργούσε αξιοπρεπείς συνθήκες ζωής μέχρι να επιστρέψουνε την χώρα τους.
Αλλά έχουμε ξαναπεί με τέτοιους πολιτικούς και πολίτες πού τους ψηφίζουν τι άλλο μπορούμε να περιμένουμε.
Μετανάστευση και πολιτισμός...
11/27/2018 02:30:00 μ.μ.
Του Πάνου Σκουρολιάκου*
Ζούμε μια νέα μεγάλη μετακίνηση πληθυσμών. Φαινόμενο που έχει σχέση με τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες του καιρού μας, καταστάσεις πολέμου και βέβαια παράγοντες που επηρεάζονται από τη διεθνή πολιτική, αλλά και το παγκόσμιο πολιτιστικό γίγνεσθαι.
Οι μετανάστες εγκαταλείποντας την πατρίδα τους και πασχίζοντας να φτάσουν σε μία άλλη χώρα, της οποίας δεν έχουν την ιθαγένεια, αποσκοπούν στο να εγκατασταθούν εκεί προφυλασσόμενοι από δεινά τα οποία τους βασάνιζαν στη χώρα τους, ή να βρουν προσωρινά ένα ασφαλές περιβάλλον έως ότου οι καταστάσεις τους επιτρέψουν να γυρίσουν πίσω στον τόπο τους.
Αυτόματα στις χώρες υποδοχής ενεργοποιούνται αντιδράσεις. Από τη μια εκείνες που συμπαραστέκονται στους κατατρεγμένους πρόσφυγες επιδεικνύοντας ανοχή, ανθρωπισμό και αλληλεγγύη και από την άλλη ξενοφοβικές δυνάμεις, που φοβούνται ότι οι πρόσφυγες θα αλλοιώσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χώρας στην οποία φτάνουν και θα σταθούν απειλή για τον πολιτισμό της. «Δεν θέλουμε να ζούμε όπως ζουν οι άνθρωποι στην Αφρική ή στη Μέση Ανατολή» υποστηρίζει ο πρωθυπουργός της Τσεχίας Αντρέι Μπάμπιτς. Ο φαιός λαϊκισμός σε όλο του το μεγαλείο, βρίσκει ευήκοα ώτα σε ένα ακροατήριο που έχει διαπαιδαγωγηθεί να αποδέχεται τέτοιες θέσεις. Η τηλεόραση, η θεματολογία συστημικών ΜΜΕ, αλλά και η καθημερινή πολιτική πρακτική του πολιτικού προσωπικού συντηρητικών κομμάτων έχουν προλειάνει το έδαφος επιτυχώς.
Η Ιστορία, όμως, μας διδάσκει ότι οι μετακινήσεις πληθυσμών στο μακρύ διάβα της εξέλιξης της κοινωνίας, ανανέωναν την κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή στους τόπους όπου κατέληγαν. Οι αποικισμοί των αρχαίων Ελλήνων πλούτισαν τους γηγενείς κατοίκους των προορισμών τους και πλουτίσθηκαν από αυτούς. Τόσο στην Ασία όπου βρέθηκαν αλλά και σε περιοχές της Ευρώπης. Στην Καππαδοκία μπόλιασαν τον πολιτισμό που έφεραν μαζί τους με πολιτισμικά αγαθά των παλιότερων κατοίκων της περιοχής. (Χεταίοι, Χατίτες, Σκύθες, Μήδοι, Πέρσες, κ.λπ.). Στη Μεγάλη Ελλάδα μετέφεραν το θέατρο και τις επιστήμες. Στους ελληνιστικούς χρόνους η συνομιλία ανάμεσα στον ελληνικό πολιτισμό και τον πολιτισμό των τόπων που κατέκτησε ο Μέγας Αλέξανδρος έδωσε σπουδαίους καρπούς. Στην Αλεξάνδρεια, σε πόλεις της Περσίας και της ευρύτερης περιοχής, επηρεάζοντας τους ντόπιους κατοίκους, αλλά και αφομοιώνοντας πολλά στοιχεία και από αυτούς.
Όμως ακόμα και στις μέρες μας, ακούγοντας ένα παραδοσιακό τραγούδι από την Κέρκυρα, ένα από τη Θράκη και ένα από την ελληνική Μικρασία, δεν αναγνωρίζει κανείς αυτονόητα τις επιρροές του πολιτιστικού περίγυρου πέραν ή γύρω από τον τόπο των Ελλήνων;
Αμφισβητεί κανείς τον πλούτο που πρόσφεραν στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και δι΄ αυτής σε όλον τον κόσμο οι διά της βίας μετανάστες Αφρικανοί σκλάβοι; Αμφισβητείται η συμμετοχή του πολιτισμού τους στον παγκόσμιο πολιτισμό, με τη μουσική τους, τους χορούς, το εικαστικό τους έργο ή τη λογοτεχνία τους;
Σήμερα η διεθνής μουσική σκηνή ανανεώνεται συνεχώς, με πρωταγωνιστές μετανάστες μουσικούς από την Αφρική ή την Ασία και αγκαλιάζεται φανατικά από ένα ευρύ φάσμα ακροατών όλων των ηλικιών.
Το φαινόμενο της μετακίνησης πληθυσμών, είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που αναζητά παγκόσμιες απαντήσεις και απαιτεί παγκόσμια συμμετοχή για την αντιμετώπισή του. Καμιά χώρα δεν μπορεί να χειρισθεί από μόνη της ένα τόσο σοβαρό ζήτημα. Με έναν αξιοπρεπή μηχανισμό διαχείρισης της ανθρώπινης κινητικότητας και η ζωή των προσφύγων - μεταναστών θα μπορούσε να γίνει καλύτερη, και βέβαια οι χώρες υποδοχής έχουν πολλά να κερδίσουν. Κοινωνικά, οικονομικά, πολιτιστικά.
Σε πολλά σημεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων μπορεί να συναντήσει κανείς την τέχνη προσφύγων και μεταναστών που μας φέρνει σε επαφή με νέες, ενδιαφέρουσες πολιτισμικές εμπειρίες.
*Μέλος της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής της Περιφέρειας Αττικής
(ΠΗΓΗ : ΕΦΗΜ.ΑΥΓΗ https://www.avgi.gr/article/10812/9369748/metanasteuse-kai-politismos)