ΚΑΤΑΠΤΥΣΤΕΣ ΓΝΩΜΕΣ.

Η πρόταση του αρχηγού της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη για μελλοντική είσπραξη του ΕΝΦΙΑ από τους δήμους και τη σταδιακή απεξάρτησή τους από το κράτος άνοιξε -επιτέλους- τη συζήτηση γύρω από το θέμα της αυτοτέλειας των πόρων της τοπικής αυτοδιοίκησης. Παράλληλα, άνοιξε ένα πολιτικό παράθυρο ευκαιρίας για να μπει στην ατζέντα η αναβάθμιση των δήμων και η μετεξέλιξή τους σε τοπική διακυβέρνηση.
1. Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, με ένα αξίωμα: Οι δήμοι πρέπει επιτέλους να αυτονομηθούν οικονομικά.
2. Η αυτοματοποίηση των εσόδων των δήμων από σταθερούς πόρους και η διακοπή της εξάρτησής τους από την κεντρική διοίκηση και την εκάστοτε πολιτική της βούληση, πέραν του περιορισμού της διαπλοκής αυτής, θα ενισχύσει παράλληλα την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.
3. Και η εξάρτηση από το κράτος το μόνο που καταφέρνει στην πράξη είναι να ποδηγετεί τις διοικήσεις των δήμων, να τις καθιστά ανίσχυρες να αποφασίζουν μόνες τους για το τι θα πράξουν για τους δημότες τους. Έτσι, διαιωνίζονται οι πελατειακές σχέσεις ανάμεσα σε πολίτες, κράτος και δήμους...
Το μέλλον
Η αυτοματοποίηση των εσόδων των δήμων από σταθερούς πόρους και η διακοπή της εξάρτησής τους από την κεντρική διοίκηση και την εκάστοτε πολιτική της βούληση, πέραν του περιορισμού της διαπλοκής αυτής, θα ενισχύσει παράλληλα την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών. Θα δώσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην πιο κοντινή στον πολίτη εξουσία, αυτή που διαχειρίζεται τα θέματα που αφορούν την καθημερινότητά του.
Και αν αυτό συνδυαστεί με τη μητροπολιτική διοίκηση και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων, που βρίσκονται διάσπαρτες σε διάφορα κέντρα αποφάσεων, θα έχουμε επιτέλους τη διοικητική επανάσταση που όλοι προσδοκούν, πολλοί επαγγέλλονται και κανείς δεν τολμά να εφαρμόσει εδώ και δεκαετίες.
Όλο το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε στο τέλος.
Θέλουμε επανάσταση έστω διοικητική; το θέμα είναι πολύ απλό ο ΕΝΦΙΑ να αποδίδεται στους δήμους, έτσι θα εξαλειφθούν μονομιάς προβλήματα δεκαετιών και βάλε.
Ο Μητσοτάκης την δουλειά του την ξέρει καλά, να βγάζει από πάνω του την προβιά του λύκου και να την φορτώνει στην τοπική αυτοδιοίκηση, όπως να δημιουργεί τετελεσμένα , να δημιουργεί καταπιεστικούς μηχανισμούς παρόμοιους της κεντρικής εξουσίας , να βάζει να τσακώνονται οι συμπολίτες μας μέσα στις τοπικές κοινωνίες, διαίρει και βασίλευε.
Ο ΕΝΦΙΑ είναι ένας μνημονιακός νόμος, φόρος περιουσίας που πρέπει να πληρώνουν όσοι έχουν ακίνητα.
Μία από τις διατάξεις επιβολής του νόμου αυτού είναι εκείνη που ορίζει ότι αν δεν έχεις πληρώσει τον ΕΝΦΙΑ δεν μπορείς να απευθυνθείς στα δικαστήρια για να προστατεύσεις την περιουσία σου.
https://analuseto.gr/otan-i-dikeosini-ine-pragmatika-anexartiti-mi-katavoli-enfia-se-diki-prostasias-akinitou/
Είναι ένας αισχρότατος , ληστρικός νόμος τον οποίο εύκολα μπορούν να τον αυξάνουν αυξάνοντας τις αντικειμενικές αξίες.
Για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης πρέπει άμεσα να καταργηθεί.
Δεν αφαιρεί απλώς ένα εισόδημα όσο αναγκαίο να είναι αλλά απαιτεί να βρεθούν λύτρα για να σώσει ο καθένας το σπίτι του.
Πρόκειται επίσης για την εξόντωση όσων έχουν ένα σπίτι αλλά δεν έχουν εισοδήματα ή αυτά είναι πολύ πενιχρά.
Αιωνία η μνήμη των μαλθουσιανών, φασιστικών θεωριών και λογικών.
Δεν θα μπούμε στο παιχνίδι με τι πρέπει να αντικατασταθεί μιας και πρέπει να αλλάξει ρότα όλη η οικονομική πολιτική ξεκινώντας από την διαγραφή του χρέους, εισαγωγής εθνικού νομίσματος, εθνικοποίησης πρώην κρατικής περιουσίας πού ιδιωτικοποιήθηκε και να ληφθούν μέτρα για τον αυστηρό περιορισμό των εισαγωγών.
Το ουσιώδες όμως πού πρέπει να κρατήσουμε είναι ο τρόπος με τον οποίο προσπαθούν να ξεγελάσουν τους πολίτες, να εισαγάγουν και να παγιώσουν τον αργό θάνατο του λαού με την συναίνεσή του.
Ένα άλλο θέμα πού θα ασχοληθούμε με το παρόν άρθρο αφορά την τρέχουσα επικαιρότητα των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών.
Το καθημερινό μότο των υποψηφίων είναι το εξής, προσέλκυση τουρισμού μέσω υποδομών και έργων.
Ας φτιάξουμε δηλαδή αβέρτα έργα να επωφεληθούν οι επιχειρηματίες μπας και πάρουμε το ανάλογο χαρτζιλίκι και την ανάλογη υποστήριξη και μετά δεν χάλασε ο κόσμος αν έρθουν πιο λίγοι τουρίστες από τους αναμενόμενους πού απαιτούνται για να λύσουν τα προβλήματα του κάθε δήμου.
Τρώγοντας από τις σάρκες μας για την προσέλκυση του τουρισμού, ποιος δήμος θα τους πρωτοπάρει μιας και δεν είναι ανεξάντλητοι.
Διαβάζουμε στις εφημερίδες, ξεπέρασε τα 33 εκατομμύρια ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκε τη χώρα μας ..
Πόσους ακόμα χωράει η Ελλάδα;
Λύθηκε κανένα πρόβλημα;
Το χρέος αυξάνει ,τεράστια ανεργία ,μισθοί πείνας ,οι τιμές των εμπορευμάτων κατακτούν συνέχεια νέες κορυφές κλπ.
Τουριστική Οικονομία επιρρεπής σε απότομα σκαμπανεβάσματα από τις κρίσεις ,πιθανότητας τρομοκρατικών ενεργειών , πιέσεων άλλων χωρών κλπ.
Και όμως προσπαθώντας να αποσπάσουν την ψήφο από τους ιθαγενείς οι υποψήφιοι τους λένε ότι ανοησία μπορεί να κατεβάσει η κούτρα τους.
Ως και το αξίωμά τους, αν εκλεγούν, ισχυρίζονται ότι δεν είναι πολιτικό.
Φυσικά ξεχνάνε ή δεν γνωρίζουν να μας απαντήσουν όπως και οι δημοσιογράφοι πού τους καλούν, στα άμεσα προβλήματα πού θα αντιμετωπίσουν μετά την εκλογή τους .
Θα αποδεχτούν την
« αρπαγή των ταμειακών διαθεσίμων των ΟΤΑ από την ΑΑΔΕ, την αφαίρεση της διαχείρισης των οικονομικών τους, την εκχώρηση δημοτικής και εν γένει δημόσιας περιουσίας στο υπερταμείο, την ευρεία ιδιωτικοποίηση των μέχρι τώρα υπηρεσιών των Δήμων και των Περιφερειών, το ξεπούλημα των περιουσιακών τους στοιχείων και των βασικών αρμοδιοτήτων τους για την εξυπηρέτηση κατά κύριο λόγο γερμανικών επιχειρηματικών συμφερόντων».
https://www.epamhellas.gr/anoikti-epistoli-epam-pros-toys-ypopsifioys-dimarchoys-perifereiarches/
Και προκειμένου να μην εκνευρίσουν τον κάθε Πρέσβη και έτσι κατακρημνιστούν τα όνειρα τους για προσέλκυση τουρισμού θα αποδεχθούν τις εντολές τους;
Συμπερασματικά.
Ο καβγάς είναι για το πάπλωμα*.
*Συνηθισμένη φράση, από τα ανέκδοτα του Χότζα. Ένα βράδυ, έξω από το σπίτι του Νασρεδίν Χότζα, δυο άνθρωποι που κρύωναν έστησαν, δήθεν, καβγά. Βγήκε ο Χότζας να δει τι γίνεται, τυλιγμένος στο πάπλωμα του. Οι καβγατζήδες μόλις τον είδαν του άρπαξαν αμέσως το πάπλωμα κι έφυγαν. Όταν γύρισε, χωρίς το πάπλωμα στο κρεβάτι του, τον ρώτησε η γυναίκα του τι έγινε κι εκείνος απάντησε την παραπάνω φράση.
Ανοιχτή Επιστολή του ΕΠΑΜ προς τους υποψηφίους Δημάρχους και Περιφερειάρχες
17 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019
Η κατάλυση της διοικητικής αυτοτέλειας και της οικονομικής αυτοδυναμίας των Δήμων έχει ήδη δρομολογηθεί και τίθεται πλέον σε εφαρμογή. Η ίδια η ύπαρξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως τουλάχιστον την γνωρίζαμε μέχρι τώρα σύμφωνα με το συνταγματικό της περιεχόμενο, μεταλλάσσεται σε κάτι τελείως ξένο προς τον ελληνικό λαό.
Οι εκλογές της 26ης Μαΐου 2019 είναι κρίσιμες, γιατί τα νέα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια θα κληθούν να συναινέσουν σ' αυτήν την υβριδική μετάλλαξη. Η οποία συνίσταται συνοπτικά στην αρπαγή των ταμειακών διαθεσίμων των ΟΤΑ από την ΑΑΔΕ, στην αφαίρεση της διαχείρισης των οικονομικών τους, την εκχώρηση δημοτικής και εν γένει δημόσιας περιουσίας στο υπερταμείο, την ευρεία ιδιωτικοποίηση των μέχρι τώρα υπηρεσιών των Δήμων και των Περιφερειών, το ξεπούλημα των περιουσιακών τους στοιχείων και των βασικών αρμοδιοτήτων τους για την εξυπηρέτηση κατά κύριο λόγο γερμανικών επιχειρηματικών συμφερόντων.
Περιέργως όμως, ελάχιστοι δημοτικοί και περιφερειακοί συνδυασμοί θέτουν προεκλογικά τα κρίσιμα αυτά θέματα, που υπονομεύουν την ανεξαρτησία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την μετατρέπουν σε όχημα εξυπηρέτησης ιδιοτελών και υπερκρατικών συμφερόντων, μεταβιβάζοντας τις αυτοδιοικητικές αρμοδιότητες σε ιδιωτικούς αδιαφανείς φορείς.
Το ΕΠΑΜ θέτει προς τους υποψηφίους Δημάρχους και Περιφερειάρχες τρία καίρια ζητήματα, ζητώντας να δηλώσουν ξεκάθαρα στον ελληνικό λαό και στις τοπικές κοινωνίες που τις καλούν να τους ψηφίσουν:
1) Θα δεχθούν να παραδώσουν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες τα ταμειακά τους διαθέσιμα και κάθε έσοδό τους, σε ειδικό λογαριασμό στην ΤτΕ, ο οποίος είναι κοινό μυστικό ότι θα ελέγχεται από την ΑΑΔΕ; Θα δεχθούν η εκταμίευση των δαπανών τους για την κάλυψη αναγκών των δημοτών τους, να διέρχεται από την έγκριση ή μη αυτής της κατ' επίφαση «Ανεξάρτητης» Αρχής που συστάθηκε αντισυνταγματικά και με απαίτηση των δανειστών; Θα δεχθούν να εφαρμόσουν την υπουργική απόφαση οικ.2/6748/ΔΛΓΚ/21.01.2019ΥΑ (ΦΕΚ Β΄104/24.01.19), που οδηγεί σε οικονομικό «στραγγάλισμα» την Τοπική Αυτοδιοίκηση; Θα ενημερώσουν τους δημότες τους ότι τα δημοτικά τέλη που πληρώνουν ενδέχεται να διατεθούν για την κάλυψη των τοκοχρεολυσίων των δανειστών, όπως προβλέπουν τα άρθρα 80.17 και 81.11.γ του ν.4549/14.6.2018;
2) Θα δεχθούν να εκχωρηθεί στο υπερταμείο δημόσια περιουσία με κοινωφελή χαρακτήρα αλλά και μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, ως «εγγύηση» της εκπλήρωσης των χρηματοπιστωτικών υποχρεώσεων του κράτους προς τους δανειστές; Θα δεχθούν να αποστερήσουν ζωτικούς χώρους από τους δημότες τους (κοινόχρηστες εκτάσεις, αθλητικές εγκαταστάσεις, αρχαιολογικούς χώρους, δημόσια ακίνητα, σχολικά οικοδομήματα κ.ά.), για να τους νέμονται ιδιωτικές Ανώνυμες Εταιρείες όπως είναι το υπερταμείο και οι θυγατρικές του (ΕΤΑΔ ΑΕ, ΤΑΪΠΕΔ κλπ) προς όφελος των δανειστών; Θα συναινέσουν στη συνταγματική αυτή εκτροπή κατ' εφαρμογή του άρθρου 109 του ν.4549/2018, αποδεχόμενοι την εκχώρηση των δημοσίων εκτάσεων, των μνημείων και των ακινήτων της περιοχής τους, σε μη εθνικές αρχές;
3) Θα δεχθούν τη συμμετοχή τους σε εξωθεσμικούς φορείς που προάγουν τα συμφέροντα ξένης δύναμης σε βάρος των ελληνικών Ο.Τ.Α., όπως είναι η περιβόητη Ελληνογερμανική Συνέλευση; Η οποία είναι απόρροια της ετεροβαρούς Ελληνογερμανικής Εταιρικής Σχέσης, μιας συμφωνίας νεοαποικιακού χαρακτήρα του 2010 που δεν πέρασε ποτέ από την ελληνική βουλή για έγκριση, και με την οποία παραδίδονται στο Βερολίνο στρατηγικοί τομείς της εθνικής οικονομίας, της διοίκησης, των υποδομών και των πλουτοπαραγωγικών πηγών της χώρας; Που σε ό,τι αφορά τους ΟΤΑ, με όχημα τη διαχείριση των απορριμμάτων και των ενεργειακών πηγών, απώτερος στόχος είναι οι περιφέρειες και οι δήμοι της Ελλάδας να προσαρτηθούν οικονομικά σε αντίστοιχα κρατίδια και δήμους της Γερμανίας προκειμένου να λεηλατηθούν;
Το ΕΠΑΜ καλεί τους υποψηφίους να τοποθετηθούν ρητά γι αυτά τα τρία καίρια και καθοριστικά για την ύπαρξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ζητήματα, αν θα επιτρέψουν την εφαρμογή τους στους Δήμους και στις Περιφέρειές τους, ή αν θα αντιταχθούν ανεξαρτήτως προσωπικού κόστους, προτάσσοντας τα συμφέροντα των πολιτών και του τόπου. Αν θα δεχθούν τις άνομες, αντισυνταγματικές και έξωθεν επιβολές, αποδεχόμενοι οικειοθελώς τον εξευτελισμό τους, ή αν θα αντιδράσουν, όπως αρμόζει σε εκλεγμένους από τον ελληνικό λαό, αρνούμενοι την ταπείνωση των ιδίων και του θεσμού που εκπροσωπούν.
Αθήνα, 17 Απριλίου 2019
Η Πολιτική Γραμματεία του ΕΠΑΜ
Από την τοπική αυτοδιοίκηση στην τοπική διακυβέρνηση
22.09.2018
Απόψεις
Από Κωνσταντίνος Ζέρβας
Η πρόταση του αρχηγού της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη για μελλοντική είσπραξη του ΕΝΦΙΑ από τους δήμους και τη σταδιακή απεξάρτησή τους από το κράτος άνοιξε -επιτέλους- τη συζήτηση γύρω από το θέμα της αυτοτέλειας των πόρων της τοπικής αυτοδιοίκησης. Παράλληλα, άνοιξε ένα πολιτικό παράθυρο ευκαιρίας για να μπει στην ατζέντα η αναβάθμιση των δήμων και η μετεξέλιξή τους σε τοπική διακυβέρνηση.
Χρηματοδότηση
Τα χρόνια της κρίσης η χρηματοδότηση των δήμων μειώθηκε πάνω από 50% και έφτασε στο 2% του ΑΕΠ, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι της τάξης του 11,5%. Συμπληρωματικές επιδοτήσεις όπως η ΣΑΤΑ (Συλλογική Απόφαση Τοπικής Αυτοδιοίκησης), το πρόγραμμα «Θησέας» κ.ά. πορεύονται σε συνεχή μείωση ή κατάργηση. Το σύνολο της επιχορήγησης των δήμων από τον τακτικό προϋπολογισμό του υπουργείου Εσωτερικών -Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ)- για το 2018 προβλέπεται στα 2,4 δισ. ευρώ. Έτσι, οι δήμοι αναγκάζονται να προσαρμόζουν τις ανάγκες τους ανάλογα με τις αποφάσεις της κεντρικής διοίκησης.
Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, με ένα αξίωμα: Οι δήμοι πρέπει επιτέλους να αυτονομηθούν οικονομικά. Ο Κ. Μητσοτάκης στην ομιλία του στη ΔΕΘ, εξυπηρετώντας την αρχή αυτή, πρότεινε τη διανομή του ΕΝΦΙΑ στους δήμους έναντι της μεταβαλλόμενης κρατικής επιχορήγησης. Να θυμίσω ότι ο ΕΝΦΙΑ αποτελείται από δύο φόρους. Ο πρώτος επιβάλλεται ανεξαιρέτως σε κάθε ακίνητο ανάλογα με την αξία του. Ο δεύτερος, ο συμπληρωματικός φόρος, επιβάλλεται στο άθροισμα της αξίας των ακινήτων του φορολογουμένου, εφόσον η συνολική αντικειμενική αξία τους υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ.
Το κράτος για φέτος προσδοκά από τον ΕΝΦΙΑ έσοδα 2,65 δισ. ευρώ. Πρωθυπουργός και αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επαγγέλθηκαν στη ΔΕΘ τη σταδιακή μείωσή του κατά 30% τουλάχιστον. Άρα μιλάμε εντέλει για ένα συνολικό ποσό της τάξης των 1,85 δισ. ευρώ, το οποίο προφανώς δεν θα αρκεί για τις ήδη υποεξυπηρετούμενες ανάγκες των δήμων.
Κάτι που επίσης πρέπει να διασαφηνιστεί είναι η αναλογικότητα στην κατανομή, καθώς ο ΕΝΦΙΑ ποικίλλει ανάλογα με το ύψος των αντικειμενικών αξιών. Άλλη η φοροδοτική συμμετοχή ενός ακινήτου στο Κερατσίνι, άλλη στη Γλυφάδα. Οι ανάγκες των δήμων, όμως, είναι ισοδύναμες. Θα πρέπει ακόμη να δούμε τι γίνεται και με τα τέλη, ανταποδοτικά και μη (καθαριότητας, φωτισμού, στάθμευσης, κατάληψης δημοτικού χώρου κ.λπ.), που ήδη συγκεντρώνουν οι δήμοι και αποτελούν σημαντικό πόρο για την εφαρμοζόμενη πολιτική τους σε θέματα καθημερινότητας.
Στον Δήμο Θεσσαλονίκης, για παράδειγμα, τα τακτικά έσοδα του δήμου για το οικονομικό έτος 2017 ανήλθαν σε περίπου 165 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων αυτά των ΚΑΠ ανέρχονται σε περίπου 40 εκατ. ευρώ, τα ανταποδοτικά και λοιπά τέλη σε περίπου 45 εκατ. ευρώ και τα υπόλοιπα από άλλους πόρους, συμπεριλαμβανόμενων και των ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Συνεπώς, το 1/4 των τακτικών εσόδων προέρχεται από την κρατική επιχορήγηση, ενώ τα υπόλοιπα επαφίενται στην εισπρακτική δυνατότητα του (κάθε) δήμου, η οποία είναι σε άμεση συνάρτηση με τις δυνατότητες των δημοτών αλλά και τις υπηρεσίες ενός δήμου. Προφανώς σε δήμους με διαφορετικές δομές (χωρίς, για παράδειγμα, τουριστική κίνηση, σε μη αστικούς δήμους) τα δεδομένα θα είναι διαφορετικά, η εξάρτηση από την επιχορήγηση πολύ μεγαλύτερη.
Και η εξάρτηση από το κράτος το μόνο που καταφέρνει στην πράξη είναι να ποδηγετεί τις διοικήσεις των δήμων, να τις καθιστά ανίσχυρες να αποφασίζουν μόνες τους για το τι θα πράξουν για τους δημότες τους. Έτσι, διαιωνίζονται οι πελατειακές σχέσεις ανάμεσα σε πολίτες, κράτος και δήμους, και πληθαίνουν τα ταξίδια των δημάρχων στην Αθήνα, τα ραντεβού με τους υπουργούς!
Το μέλλον
Η αυτοματοποίηση των εσόδων των δήμων από σταθερούς πόρους και η διακοπή της εξάρτησής τους από την κεντρική διοίκηση και την εκάστοτε πολιτική της βούληση, πέραν του περιορισμού της διαπλοκής αυτής, θα ενισχύσει παράλληλα την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών. Θα δώσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην πιο κοντινή στον πολίτη εξουσία, αυτή που διαχειρίζεται τα θέματα που αφορούν την καθημερινότητά του.
Και αν αυτό συνδυαστεί με τη μητροπολιτική διοίκηση και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων, που βρίσκονται διάσπαρτες σε διάφορα κέντρα αποφάσεων, θα έχουμε επιτέλους τη διοικητική επανάσταση που όλοι προσδοκούν, πολλοί επαγγέλλονται και κανείς δεν τολμά να εφαρμόσει εδώ και δεκαετίες.
Με σχέδιο και βλέμμα στο μέλλον, λοιπόν, και μακριά από αγκυλώσεις, θα πρέπει να υπάρξει τολμηρή κυβερνητική βούληση που με ορίζοντα την επόμενη αυτοδιοικητική θητεία θα μεταφέρει πόρους αλλά και αρμοδιότητες στην τοπική διακυβέρνηση και όχι αυτοδιοίκηση. Πρέπει να σταματήσει επιτέλους, κάθε βράδυ, το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» να είναι τόπος συνάντησης των δημάρχων όλης της Ελλάδας, οι οποίοι ανταλλάσσουν τις δύσκολες εμπειρίες της ημέρας στους διαδρόμους των υπουργείων!
https://freesunday.gr/apopseis/item/24117-apo-thn-topikh-aytodioikhsh-sthn-topikh-diakybernhsh